Bel Manipülasyonu

Omurga manipülasyonu tedavisi (Spinal manipulative therapy), omurganın hareket ettirilmesiyle çekme, itme ya da bükme hareketlerini kullanarak, omur ayarının yapılmasıdır. Hareketler, ağrıya neden olan omurga eklemleriyle kemikleri gevşetir ve hareket ettirir. Masajla tedavinin aslı budur ama kiropraktörler (masörler) sadece omurga manipülasyonu için eğitilmemiştir. (Kiropraktör: Birçok hastalığın sinirsel iletimdeki bozukluklara bağlı olarak meydana geldiğine inanan kişiler.)

Omurga manipülasyonu için bir kiropraktöre, kemik hastalıkları doktoruna (osteopatist), fizik tedavi ve rehabilitasyon doktoruna ya da fizyoterapiste de başvurabilirsiniz. Sağlık güvencenizin bu tedavilerden hangisini karşıladığı, seçiminizde etkili olabilir.

Omurga manipülasyonuna karar verirken aşağıdakileri dikkate alın:

Bel ağrınız için belki sadece buz, sıcak nem ve ağrı kesiciler gibi ev tedavilerine ihtiyacınız vardır. Çoğu kişi için ev tedavileri, genellikle 4 ila 6 hafta içinde bel ağrısını dindirir.
Omurga manipülasyonunu denemeden önce belirtilerinizi değerlendirin. Belli semptomlar; örneğin bacak ağrısı ve hissizliğiyle birlikte seyreden keskin bel ağrısı, hemen tıbbi tedavi gerektiren ciddi bir sağlık sorununun belirtisi olabilir. Ya da durum omurga manipülasyonuyla daha da kötüleşebilir.
Bel ağrınızı tedavi etmek için sadece omurga manipülasyonuna başvurmanız yeterli olmayabilir de. Çünkü omurga manipülasyonu tedavisinden iyi bir sonuç almak istiyorsanız, kendinize bakma bilgisinin yanı sıra, problemli eklemlerinizi destekleyecek kaslarınızı güçlendirme ve iyileştirme egzersizlerine de ihtiyacınız olacaktır.
Eğer omurga manipülasyonu tedavisi yaptırmayı seçerseniz, bakımınız konusunda diğer sağlık profesyonellerinizle koordineli çalışmaya istekli olan bir uygulayıcı bulun.
Bel ağrısı için omurga manipülasyonu tedavisi nedir
Omurga manipülasyonu tedavisi, omurga sağlığınızın, tüm sağlığınızın merkezi olduğu teorisine dayanan bir terapidir. Tedavi, eklemlerin hareket aralığını arttırmak için omurganın hareket ettirilmesine ya da omurganın elle tedavi edilmesine dayanır. Farklı uygulayıcılar farklı manipülasyon teknikleri kullanabilir. Teknikler, masaj ve bastırma ya da hızlı hareketle bükme, kafaya, omuzlara, sırta ve kalçalara yoğun baskı uygulama gibi değişik yöntemleri içerir. Eğer kasılmış ya da gergin kaslarınız varsa, uygulayıcınız omurgaya müdahale etmeden önce ısıtma, ultrason ya da elektrik akımı gibi kaslarınızı rahatlatacak bir teknik uygulayabilir. Tıp doktoru olmayan uygulayıcılar, durumun tedavisi için ilaç ya da cerrahi yöntemler kullanamazlar.

Omurga manipülasyonundan faydalananlar, genellikle bir seansın ardından iyileşme fark ederler ve ek müdahaleye ihtiyaç duymazlar. Akut bel ağrısının tedavisi için en fazla 2-3 haftalık manipülatif tedavinin yeterli olduğu düşünülür. Bazı uygulayıcılar, ‘süreklilik’ ve ‘önleme’ gerekçeleriyle uzun dönemli omurga manipülasyon tedavisini teşvik etseler de, bu uygulamanın ispatlanmış bir değeri şimdilik yoktur.

Kiropraktörler –masörler- omurga manipülasyonu yaptırmak için tek seçenek değildir. Eğitimleri, elle tedavi yöntemlerini de içeren kemik hastalıkları doktorları, tamamıyla güvenilirdirler. Bazı fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanları ile fizyoterapistler de, omurga manipülasyonu tedavisi yapar. Sağlık sigortası kapsamı bu tür tedaviler için değişkenlik gösterir. Bu nedenle tedaviye başlamadan önce, sizin uygulayıcınızın sigortanızın ödeme kapsamına girip girmediğini kontrol etmek, akıllıca olabilir.