Eklem İçi İnjeksiyon

Eklemin içine anatomik bağzı noktaları baz alarak yada rayolojik görüntüleme yöntemlerinin (Ultrason, Skopi v.b.) desteği eşliğinde olarak bir enjektör yardımı ile yapılan uygulamadır.
Her eklemin kendine özgü anatomik yapıksından dolayı uygulamanın mutlaka enjeksiyon yapılacak eklemi çok iyi bilen hekimlerce yapılması gerekir . Aksi takdirde istenmeyen sorunlarla karşılaşılabilir.
Eklem içi enjeksiyonlar tüm eklemlere yapoılabilir. Sıklıkla yapılan eklemler DİZ EKLEMİ ( En Sık ), OMUZ EKLEMİ , KALÇA EKLEMİ ve diğer eklemler
Neden yapıyoruz?
1- TANI AMACIYLA
Eklem içine yapılan local anestezik ile eklem bölgesindeki ağrının geçmesi ağrının eklem kaynaklı olduğunu gösterir. Özelliklew omuzda olan ağrıları tanıma ve diğer omuza yakın olan bölgelerden kaynaklanan ağrılardan ayırt ekmel için ( Boyun ağrıları , boyun fıtıkları , sırt ağrıları v.b.)
Eklem içine radyoopak madde (röntgen ışını altında görülebilen madde) enjekte edilerek ( artrografi) eklemi oluşturan yapılar hakkında detaylı olarak incelenebilr. F akat bu yöntem Manyetik Rezonans (MR ) ile birlikte oldukça azalmıştır
2 -TEDAVİ AMACIYLA
Eklem içi steroid (kortizon) enjeksiyonları uzun yıllardır uygulanmaktadır. Özellikle romatoid artritli hastalarda eklem içi imflamasyonu azaltarak ağrıyı azaltma ve eklem hareketlerinde artış sağlayabilmektedir. Steroidlerin eklem kıkırdaklarına zararları olabileceği konusunda yapılan çalışmalar uygulamanın çok daha seçici yapılması gerekliliği vurgulamış ve steroid( KORTİZON) enjeksiyonları arasında ortalama 3 AY lık sure olması önerilmiştir.
A- KORTİZON enjeksiyonu ile dizde şişme olan durumlarda EN FAZLA 2-3 kez eklem içi kortizon uygulaması şişliğin ve ağrının kontrolünü sağlayabilir. İleri kireçlenmelerde yine EN FAZLA 2-3 kez uygulanan kortizon hastaların ağrılarını GEÇİCİ süre kontrol edebilir.

Hafif-orta kireçlenmelerde kortizon uygulaması KİREÇLENMENİN İLERLEMESİNİ HIZLANDIRIR. Yine 3 KEREDEN FAZLA KORTİZON UYGULAMASI DİZDE LOKAL KEMİK ERİMESİNE NEDEN OLUIR .
BU NEDENLE HANGİ GEREKÇE İLE OLURSA OLSUN 3 KEREDEN FAZLA KORTİZON ENJEKSİYONU YAPILMASI SAKINCALIDIR.

B- Son yıllarda artan oranda kullanılan vizkosupplement( HYALÜRONİK ASİT) ilaçlar eklem kireçlenmesinde etkili olabilmektedir. Özellikle hafif ve orta düzey eklem kireçlenmelerinde hastalarda kıkırdak hasarının tedavisi ve ilerlemesinin yavaşlatılmasında faydalıdır. Vizkosupplement( HYALÜRONİK ASİT) uygulamaları HAFTLIK 1 er adetten toplam 3 enjeksiyon şeklinde yada TEK uygulama şekillerinde de yapılabilmektedir.
ENJEKSİYON YAPILACAK EKLEMDE AŞIRI DERECEDE ŞİŞLİK varsa hyoluronik asit enjeksiyonu öncesi artmış SIVI ALINMALIDIR. TEK veya 3-4 KEZ yapılabilir.

Güncel tedavi uygulamalarından olup bir çok bölgede kullanılan OZON tedavisi ve PRP (Trombositten Zengin Plazma) ile yapılan eklem içi enjeksiyonlarda da hafif ve orta dereceli eklem kireçlenmelerinde umut verici sonuçlar elde edilmiştir.

NASIL YAPILIR ?
Eklem içi enjeksiyonlar, erişkin hastalarda lokal yada genel anesteziye ihtiyaç duyulmadan KLİNİK ŞARTLARDA , STERİL olarak ve UZMAN HEKİM tarafından yapılmalıdır.
FAYDALARI VE ZARARLARI NELERDİR ?
Eklem içi enjeksiyonlarda eklem içi ENFEKSİYON ve sistemik ALLERJİK REAKSİYON çok nadir olmakla beraber görülebilir. Yine bazı hastalarda eklemde kızarık ve hafif şişme gibi geçici reaksiyonlar olabilmektedir.Birçok hasta enjeksiyonu takiben geçici bir dolgunluk hissi algılanabilir.
En basit ifadeyle diz eklemine enjeksiyon yaparak menteşeleri yağlamaya benzer bir etki elde etmek olarak açıklamak mümkündür. TEDAVİNİN İLK AMACI AĞRIYI ORTADAN KALDIRMAKTIR. Bu madde eklemi oluşturan kemiklerin yumuşak bir biçimde diğeri üzerinden kaymasını ve eklem yük aktarımı sırasında şok absorbsiyonu sağlar.

ENJEKSİYON SONRASI ETKİLER

1- Kısa dönemdeki etkiler
Hiyoluronik asit çok hızlı bir ağrı kesici etkiye SAHİP DEĞİLDİR.
Enjeksiyon sonrası ağrı, sıcaklık artışı, hafif şişme gibi lokal reaksiyon bulguları görülebilir. Bu bulgular genellikle uzun sürmez ve BUZ uygulamasına (2 SAAT ARAYLA 10-15 DAKİKA CİLT İLE ARADA BİR BARİYER OLACAK ŞEKİLDE ) iyi cevap verir.
Enjeksiyon sonrası İLK 48 SAAT dize fazla yüklenmekten, örneğin uzun süre ayakta durmaktan, koşmaktan ve ağır kaldırmaktan kaçınılmalıdır.
2-Uzun dönemdeki etkiler
Enjeksiyondan bir süre geçtikten sonra diz ağrısında bir azalma olur.
Hiyoluronik asit ödem giderici ve ağrı kesici olarak etki ettiği gibi vücudun kendi üretiminide uyarır.
Etki ortalama 6-9 AY a kadar etki edebilir.
EKLEM İÇİ ENJEKSİYON HERKESTE İŞE YARAMAYABİLİR . Enjeksiyon tedavisi DİĞER YÖNTEMLERİN İŞE YARAMADIĞI ve GEREKLİ CERRAHİ İŞLEMİ GEÇİKTİRMEK için kullanılmalıdır